reklama

Legenda menom André Citroën

Zakladateľ automobilky, ktorá roky trónila na európskom trhu automobilov nerád šoféroval a v hazarde prehrával veľké sumy. Bol to priekopník a dobrodruh, ktorý podnikal výpravy do Sahary, či východnej Ázie. Aký bol jeho život?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Detstvo a mladé roky

André prichádza na svet vo februári 1878 v Paríži ako piate dieťa židovskej rodiny. Jeho matkou je poľská židovka z Varšavy a otec je obchodníkom s diamantmi z Holandska. Pôvod mena Citroën súvisí s citrónmi, pretože Andrého prastarý otec bol predavač tropického ovocia a zobral si meno Limoenman, čiže v holandštine "muž s citrónmi". Jeho syn už ovocie nepredával a rodinné meno zmenil na francúzske Citroen. Po presťahovaní Andrého rodičov z Varšavy do Paríža pribúda (údajne v dôsledku chyby) prehláska na "e" a tak vzniká rodinné meno Citroën.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Meno Citroën má pôvod u Andrého prapradeda, ktorý bol obchodníkom s tropickým ovocím.
Meno Citroën má pôvod u Andrého prapradeda, ktorý bol obchodníkom s tropickým ovocím. (zdroj: pixabay)

Keď má André šesť rokov, jeho detstvo poznačí tragédia v podobe samovraždy jeho otca, ktorý zbankrotoval po neúspešnej ceste na juh Afriky za diamantmi.
Mladý André obdivuje hrdinov kníh Julesa Verna a keď je postavená Eiffelova veža, je ňou natoľko uchvátený, že sa rozhodne, že bude inžinierom.

Začiatky v priemysle

Počas štúdia na už vtedy svetoznámej École Polytechnique v Paríži zakladá vo svojich 27 rokoch firmu na výrobu ozubených kolies so šípovým ozubením. V tomto mechanickom vzore André nachádza neskôr inšpiráciu pre logo automobilky, aké poznáme aj dnes.

Prevodové kolesá so šípovým vzorom, ktorý sa stal vzorom pre logo automobilky.
Prevodové kolesá so šípovým vzorom, ktorý sa stal vzorom pre logo automobilky. (zdroj: Wikipedia)

Začína sa rozbiehať výroba automobilov a André cíti, že tento vynález zmení fungovanie sveta. V roku 1908 sa stáva riaditeľom automobilky Mors a je úspešný - znásobí výrobu z dvesto na dvetisíc kusov ročne. Po piatich rokoch odchádza s cennými skúsenosťami a venuje sa naplno svojej továrni.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prichádza prvá svetová vojna a firma je nútená začať produkovať zbrane a muníciu. Citroën nezaprie obchodného ducha a presvedčí francúzsku vládu, aby postavila továreň modernej koncepcie podľa jeho návrhu. Vláda jeho návrhu vyhovie a po vzore Henryho Forda zavádza André v továrni princíp pásovej výroby.

Zľava Henry Ford a André Citroën
Zľava Henry Ford a André Citroën (zdroj: [1])

Medzi Henrym Fordom a André Citroënom existuje svojský vzťah - jeden druhého vzájomne veľmi rešpektujú a zároveň sú veľkými rivalmi. André pravidelne navštevuje Spojené štáty aby sa informoval o nových výrobných postupoch a technológiách.

Vojna končí a André nečaká a prestavuje svoju továreň v Paríži na výrobu automobilov. Model A sa začína produkovať v roku 1919 a tento rok je aj považovaný za rok vzniku automobilky Citroën. Inšpiráciu našiel André opäť u Forda - model A je ľahký a cenovo dostupný automobil a v roku 1920 schádza z pásu 20 000 kusov. Citroën sa stáva prvou masovo produkujúcou automobilkou v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Citroën typ A
Citroën typ A (zdroj: Wikipedia)

Lev salónov a gemblér

Divoké dvadsiate roky zúria a André je v plnom tempe. Pre svoju automobilku pracuje dvanásť, niekedy štrnásť hodín denne, ale vždy si nájde čas aj na zábavu. Má veľký zmysel pre humor, je dobrosrdečný a v spoločnosti obľúbený.

S manželkou Georginnou často chodieval do spoločnosti.
S manželkou Georginnou často chodieval do spoločnosti. (zdroj: Wikipedia)

V tej dobe je už ženatý - jeho manželkou je Georgina Bingen, liberálna a kozmopolitná žena pochádzajúca taktiež ako André z židovskej rodiny vyššej strednej triedy. Navštevujú spolu kasína, koncerty, či reštaurácie - známi sú vo vychýrenej parížskej reštaurácii Maxim's. Objavuje sa aj s celebritami svojej doby, často ho vídať napríklad po boku tanečnice Josephine Bakerovej, Charlieho Chaplina, či letca Charlesa Lindbergha.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Prvá snímka zľava: Citroën a Charlie Chaplin, druhá snímka zľava: Citroën a Charles Lindbergh
Prvá snímka zľava: Citroën a Charlie Chaplin, druhá snímka zľava: Citroën a Charles Lindbergh (zdroj: [5][6])

Známy je príbeh o tom, ako André usporiadal veľkolepý večierok s vyberaným jedlom a pitím a pozvaných bolo mnoho známych osobností. Keď sa nadránom hostia rozchádzali a ďakovali, ich hostiteľ im hovorí: "Vážne sa vám to tak páčilo? Bolo to skvelé? Tak príďte večer zas a zopakujeme to." A skutočne sa v ten deň konal ďalší, rovnako veľkolepý večierok.

Príbehy kolujú aj o jeho večeroch v kasíne. Hazardné hry sú jednou z jeho vášní. Chodieva do svojho obľúbeného kasína v Deauville, kde sa obklopuje známymi ľuďmi a atraktívnymi ženami. Rád hrá vabank a sám hovorí: "Nezaujíma ma až tak hra ani to, či vyhrám alebo prehrám. Zaujíma ma jedine to, či je čiastka dostatočne veľká nato, aby si hru niekto všimol." Miestne i zahraničné noviny na druhý deň píšu o úžasných čiastkach, ktoré v predošlý večer vyhral alebo prehral.

Majster marketingu

André má rád publicitu a spoločenský ruch okolo seba a je rád, keď je taký ruch aj okolo jeho automobilov. Publicitu automobilke nezaručujú len jeho excesy v kasíne, ale aj jeho dobrodružné výpravy.

Prvá expedícia vedúca cez Saharu.
Prvá expedícia vedúca cez Saharu. (zdroj: ©CITROEN)

V roku 1922 sa vydáva na svoju prvú expedíciu do Afriky vedúcu priamo cez Saharu. Chce ukázať, že jeho automobily si poradia aj v najťažších podmienkach. Sám šoféruje upravené auto s polopásovým pohonom a expedíciu úspešne dotiahne dokonca. Naspäť prináša množstvo predmetov, vrátane vypchatých exotických zvierat, ktoré sú dnes uložené v Národnom múzeu prírodnej histórie v Paríži.

Začína sa vyrábať druhý model automobilky - model B. Reklamy ukazujú, že auto je ľahké na ovládanie aj pre nežné pohlavie a Citroën je prvým výrobcom automobilov, ktorý v reklamách priamo oslovuje ženy a prispieva tak k ich emancipácii.

Dobová reklama na model Citroën B10 upriamujúca pozornosť na ženy.
Dobová reklama na model Citroën B10 upriamujúca pozornosť na ženy. (zdroj: ©Citroën)

Pri reklame neváha ani s kinematografom a prostredníctvom vidieckych kín rozširuje povedomie o značke. Nepropaguje len autá ale aj služby, ktoré k nim ponúka - predaj na splátky, objednávanie náhradných dielov z katalógu, či ročnú záruku na svoje výrobky.

O tom, že reklamu bral André vážne svedčí aj vysvietený nápis "Citroën" na Eiffelovej veži od roku 1925 do roku 1934. Káble s celkovou dĺžkou 600 kilometrov a 250 000 žiaroviek zabezpečili, že reklama sa okamžite zapisuje do Guinessovej knihy rekordov ako najväčší reklamný nápis na svete. Je tak jasný, že Charles Lindbergh ho používa ako maják pri prelete ponad Atlantik.

Reklamný nápis Citroën na Eiffelovej veži.
Reklamný nápis Citroën na Eiffelovej veži. (zdroj: Wikipedia)

Jeden z najväčších

Za niekoľko rokov sa Andrému darí dostať jeho automobilku na prvú priečku výrobcov automobilov v Európe a na druhú celosvetovo (najväčším svetovým producentom je v tom čase Ford). Koncom dvadsiatych rokov zamestnáva firma desaťtisíce ľudí a vyrába okolo 100 000 áut ročne. Obrovský závod stavia aj v nemeckom Kolíne nad Rýnom.

Nevyrába len osobné, ale aj nákladné autá, autobusy a taxíky. Firma prevádzkuje vlastné prepravné spoločnosti, taxislužbu, či dokonca sieť autoškôl. André je na vrchole svojej kariéry a nič sa pre neho nezdá nemožné.

Rozhodne nie je vášnivým šoférom a šoférovanie berie ako nutnosť. Ale o to vášnivejšie sa venuje svojmu podnikaniu a realizuje množstvo nápadov. Vyvíja komplexný servis pre zákazníkov a vytvára sieť dílerov a dielní. K tomuto účelu píše inštruktážne príručky a viackrát navštevuje Spojené štáty, aby získal ďalšie nápady a zistil, čo je nové.

Dopravná značka osadená spoločnosťou Citroën. Na jej spodku je nápis "Daroval Citroën".
Dopravná značka osadená spoločnosťou Citroën. Na jej spodku je nápis "Daroval Citroën". (zdroj: [7])

Firma buduje dopravné značenie, ktoré je vo Francúzsku dvadsiatych rokov minimálne. Osadí sa vyše 150 000 dopravných tabúľ, pochopiteľne s logom automobilky a s nápisom "Daroval Citroën". Aj tu André vidí profit pre svoju automobilku - s rozvinutejším značením sa rozširuje cestná sieť a tým aj dopyt po automobiloch.

Opäť na cestách

Ani uprostred veľkej hospodárskej krízy sa André nevzdáva svojho dobrodružného ducha a tri roky plánuje druhú veľkú expedíciu, tentokrát smerom na východ do Pekingu. Cesta začne v roku 1931 a dve skupiny putujú niekoľko mesiacov - jedna skupina začína v Bejrúte, druhá skupina v čínskom meste Tiencin. Stretávajú sa v Himalájach a spoločne pokračujú do Pekingu.

André Citroën a Georges-Marie Haardt na expedícii do Pekingu. Haardt sa ukončenia expedície nedožil.
André Citroën a Georges-Marie Haardt na expedícii do Pekingu. Haardt sa ukončenia expedície nedožil. (zdroj: ©Citroën)

Cez určité úseky v Himalájach sa nedá prejsť inak, jedine rozobrať vozidlá, po častiach ich preniesť a znovu ich zložiť. Prechádzajú oblasťami, kde nikdy automobil nevideli. André chce expedíciou ukázať, že automobily spájajú ľudí.

Expedícia sa bohužiaľ končí tragicky, kedy jej vedúci, Georges-Marie Haardt, umiera v Hong-kongu na zápal pľúc. André je zdrvený, pretože stratil výborného priateľa a zároveň vedúceho jeho najväčších tovární. Expedícia však je úspešná a Citroëna a jeho automobilku preslávi po celom svete.

Hviezda padá

Po návrate domov André predstavuje nový model automobilky - revolučný koncept s pohonom predných kolies a samonosnou karosériou s názvom Traction Avant. Má aerodynamický odvážny dizajn, automatickú prevodovku a nezávislé zavesenie kolies.

Dizajn je podľa slov majiteľa automobilky nezničiteľný a známy je krátky reklamný film o tom, ako nechajú prázdny Traction Avant spadnúť niekoľko metrov z útesu aby doň vzápätí nasadli a odišli.

Citroën Traction Avant
Citroën Traction Avant (zdroj: Wikipedia)

Tak ako v kasíne, tak aj v živote sa André často rozhoduje vsadiť všetko na jednu kartu a nerobí to inak ani v prípade strategických rozhodnutí pre svoju firmu. Zúri hospodárska kríza a ostatné automobilky prepúšťajú, ale André sa rozhoduje zvýšiť výrobu a bojovať s krízou svojim novým modelom. Necháva zbúrať svoju továreň v Paríži a prestavuje ju na väčšiu, modernejšiu.

Toto rozhodnutie sa však neskôr ukáže ako neuvážené - Citroën nemá model, ktorý by vyrábal a predával a výstavba novej továrne ho stojí nemalé peniaze. V tom čase má podlomené zdravie - trápi ho rakovina žalúdka. Továreň dostavia a výroba nového modelu sa spustí v roku 1934. Zákazníci sú ale zdržanliví - Francúzsko stále pociťuje dôsledky hospodárskej krízy. Automobilka je na pokraji bankrotu a firmu zachraňujú bratia Michelinovci.

Podlomené zdravie a fakt, že stráca jeho roky budovaný podnik ústia až do smrti Andrého Citroëna, ktorý v roku 1935 umiera. Pochovaný je na cintoríne Montaparnasse v Paríži.

Podnikatelia, akým bol André Citroën sa už dnes hľadajú ťažko. Bol novátorom, žil naplno dobrodružný život a mal obrovskú víziu o autách na európskom kontinente a vo svete. Zároveň prispel nemalou mierou aj k posunu v spoločnosti a kultúru obohatil o svoje po celom svete známe expedície. Keď umieral, bol držiteľom Rádu čestnej légie, druhej najvyššej hodnosti "veľkodôstojník".

André Citroën je pochovaný na parížskom cintoríne Montparnasse.
André Citroën je pochovaný na parížskom cintoríne Montparnasse. (zdroj: Wikipedia)

Jeho meno tu zostalo a pravdepodobne by sa potešil, keby vedel, že jeho vysnívaný model Traction Avant sa vyrábal vyše dvadsať rokov a vyrobilo sa ho takmer 800 000 kusov. Zrejme by rád videl aj ďalšie míľniky automobilky ako legendárne modely 2CV, či DS.

Zdroje:
[1] https://vexmansthoughts.wordpress.com/2017/02/02/the-saga-of-citroen/
[2] http://www.jackpot.co.uk/online-casino-articles/gambling-legends-andre-citreon
[3] https://fr.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Citro%C3%ABn
[4] https://www.youtube.com/watch?v=_V459o7TOuI
[5] http://www.discoveringchaplin.com/2015/02/chaplin-french-car-manufacturer-andre.html
[6] http://chevronssauvages.free.fr/histoires.htm
[7] https://www.passion-citroen.com/la-publicit%C3%A9/les-plaques-%C3%A9maill%C3%A9es-citroen/

Vladimír Bartošík

Vladimír Bartošík

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Na svojom blogu píšem hlavne o svojich cestovateľských zážitkoch. Občas možno ulejem nejaký kritický článok či úvahu ale s ohľadom na čitateľa - nikomu sa nechce čítať výlevy a krčmové reči. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu