reklama

Tento horor je monitorovaný

Dobrý deň, hovorím s majiteľom tohto telefónneho čísla? Rada by som vás oslovila s našou ponukou v tomto krátkom monitorovanom rozhovore. Tak takto znie typický telemarketingový rozhovor. Jedná sa však naozaj len o marketing?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

V poslednom čase som mal niekoľko telefonátov podobného typu. Ja nemám dôvod byť na týchto ľudí zlý, pretože si robia svoju prácu. A viem, že asi nie je ľahká. Vždy ich slušne odmietnem. Čo mi prekáža je podľa môjho názoru zavádzanie a nekalá obchodná praktika. A mimochodom porušovanie zákona.

Za slovíčkom "monitorovaný" sa neskrýva nič iné, než že telefonát je nahrávaný. Veď keby povedali, že nahrávame tento telefonát, ľudia by sa zľakli. Vo všetkých prípadoch, ktoré som absolvoval mi telefonista len oznámil, že sa jedná o monitorovaný rozhovor a nepýtal sa, či s nahrávaním súhlasím. V tomto bode dochádza k porušeniu zákona o ochrane osobných údajov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo na to zákon

Nemám to z prsta, ale z výročnej správy o ochrane osobných údajov vydanej Úradom na ochranu osobných údajov v auguste tohto roka (link na dokument nájdete na konci článku). Citácia zo strany 32:

Prevádzkovatelia spracúvajúci osobné údaje pri poskytovaní tzv. telemarketingových
služieb postupovali v rozpore s ustanovením § 11 ods. 1 zákona o ochrane osobných údajov, keď pri realizácii telefonických rozhovorov nezískavali súhlas dotknutých osôb so spracúvaním ich osobných údajov formou nahrávania telefonického rozhovoru.

Informáciu o nahrávaní telefonického rozhovoru v čase, kedy už zaznamenávanie hovoru aktívne prebieha, bez aktívneho udelenia s úhlasu dotknutou osobou, nie je možné považovať za získanie súhlasu v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naschvál som vyznačil slovo "aktívny", pretože sa síce hovorí "kto mlčí, ten svedčí", ale môj laický právnicky výklad hovorí, že to aktívny súhlas nie je. Aby teda telefonista postupoval v súlade so zákonom, muselo by to vyzerať takto:

Dobrý deň, som...(predstavenie), na úvod by som vás chcel poprosiť o súhlas s monitorovaním tohto telefonického rozhovoru, za účelom...(uvedie účel - prieskum, ponuka, atď.).

Takto to ale nikdy v mojom prípade nevyzeralo (a to už tých telefonátov bolo od zázračných pirúl, cez bambusové ponožky až po mobilné paušály).

Zmluva uzatvorená na diaľku

Problém s našimi osobnými údajmi je ten menší. Veď dnes o nás vedia všeličo nadnárodné korporácie a vedia dokonca často viac ako manžel / manželka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ten väčší problém je, že v rámci takéhoto telefonátu môže dôjsť k uzatvoreniu zmluvy na diaľku. Stačí, keď vás telefonista pekne vmanévruje do dobre položenej otázky (prípadne veľmi nevinne vyzerajúcej), na ktorú vy odpoviete "áno" a ani neviete ako a uzatvorili ste zmluvu. Veď majú nahrané, ako ste súhlasili.

Pritom uzatváranie zmlúv na diaľku sa riadi špecifickými pravidlami, ktoré stanovuje občiansky i obchodný zákonník. Napríklad všetky zmluvné a obchodné podmienky musia byť známe v čase uzatvárania zmluvy. Firma, ktorá takto niečo ponúka má preto z právneho hľadiska slabé páky, ale zrušenie takto uzatvorenej zmluvy je samozrejme zložitejšie ako jej uzatvorenie. Stojí vás to čas, energiu a možno aj peniaze. V najhoršom prípade skončíte s firmou, čo vám telefonovala na súde a ktovie, čo sa na takom slovenskom súde udeje a s akým verdiktom skončí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa brániť?

  1. Ak vám niekto zavolá a použije slovíčko "monitorovaný", zbystrite pozornosť.

  2. Ak vás ponuka zaujme, dávajte si pozor s čím súhlasíte. Zaslanie bezplatného balíčka nemusí byť tak úplne bezplatné. Hodí sa tu dobré úslovie: "Niet obeda zadarmo".

  3. Vyžiadajte si čas na rozmyslenie, prípadne zaslanie ponuky emailom.

  4. Na obrázkových knižkách nás učili, ako sa slušne telefonuje. Ale ak sa to s druhou stranou slušne ukončiť nedá, najlepšie je položiť.

  5. Ak aj k uzatvoreniu zmluvy dôjde, ako spotrebiteľ máte možnosť od zmluvy odstúpiť do 14 dní od prevzatia tovaru alebo od začatia poskytovania služby.

  6. Ak sa vám to touto cestou nepodarí, poraďte sa na internete, existuje množstvo bezplatných právnych poradní. Nenechajte sa zastrašiť a vytrvajte. Víťazstvo bude vaše.


Tu je odkaz na citovanú správu Úradu na ochranu osobných údajov.

Vladimír Bartošík

Vladimír Bartošík

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Na svojom blogu píšem hlavne o svojich cestovateľských zážitkoch. Občas možno ulejem nejaký kritický článok či úvahu ale s ohľadom na čitateľa - nikomu sa nechce čítať výlevy a krčmové reči. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu